Lai turpinātu nodrošināt uzticamus dzelzceļa pasažieru pārvadājumus, balstoties uz citu valstu pieredzi, ekspertu un ražotāja ieteikumiem, kā arī tehniskajām un finansiālajām iespējām, “Vivi” veicis nozīmīgus uzlabojumus ritošā sastāva tehniskajā sagatavotībā, darbinieku apmācībās un tehniskā atbalsta nodrošināšanā, preses konferencē 14. novembrī pastāstīja AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors.
Jau vairākus mēnešus elektrificētajās dzelzceļa līnijās pasažierus pārvadā tikai jaunie elektrovilcieni, kas nodrošina ievērojami augstāku komforta līmeni. Šo moderno vilcienu sniegtā pieredze un serviss pozitīvi ietekmējis pasažieru skaita pieaugumu – pirmajos desmit mēnešos "Vivi" pārvadājis 16 304 621 pasažieri, kas ir par 12,6% jeb 1 827 332 vairāk nekā attiecīgajā periodā 2023. gadā, kad tika pārvadāti 14 477 289 pasažieri. Turklāt uzņēmums ir atguvis un pat pārsniedzis pirmspandēmijas produktivitāti, šogad pārvadājot par 4% vairāk pasažieru nekā 2019. gadā.
Būtisks pārvadājuma pakalpojuma kvalitātes rādītājs ir vilcienu punktualitāte. Lai arī gada sākumā uzņēmums saskārās ar izaicinājumiem, kas ietekmēja reisu precizitāti, jau kopš februāra vilcienu punktualitāte atjaunota 98% robežās. Septembrī un oktobrī “Vivi” veicis pārvadājumus īpaši precīzi, sasniedzot attiecīgi 98,4% un 98,6% augstu punktualitāti, kas saskaņā ar neatkarīgā regulatora “IRG-Rail” (Independent Regulators’ Group – Rail) 2024. gada datiem uzņēmumu ierindo Eiropā precīzāko vilciena pasažieru pārvadātāju pašā galvgalī.
Vilcienu precizitāti Latvijā un citviet Eiropā ietekmē līdzīgi faktori, piemēram, laikapstākļi (vēja sagāzti koki, apledojums, sniega sanesumi, lapas, augsta gaisa temperatūra, u.tml.), dzelzceļa infrastruktūras ierobežojumi (modernizācijas darbi, remontdarbi u.tml.), ritošā sastāva tehniskā darbība, kā arī satiksmes negadījumi un pasažieru izraisīti traucējumi vilcienu kustībā (policijas un neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukumi u.tml.). Latvijā šogad tika piedzīvotas vairākas spēcīgas vētras, kuru radīto postījumu dēļ daļēji vai pilnībā tika atcelti vairāki simti vilcienu.
Eiropas pasažieru dzelzceļa pārvadājumu uzraugošo institūciju statistika liecina, ka, neskatoties uz punktualitātes kritumu gada sākumā, “Vivi” ir uzrādījis izcilus rezultātus pārvadāto pasažieru skaita un vilcienu precizitātes ziņā. Moderns elektrovilcienu parks un augsta pakalpojumu kvalitāte ir veicinājuši pieprasījuma pieaugumu.
Uzņēmums ir īstenojis būtiskus uzlabojumus trīs jomās: ritošā sastāva tehniskajā sagatavotībā, darbinieku apmācībās un tehniskā atbalsta organizēšanā. Veikti 18 papildu uzlabojumi elektrovilcienu aprīkojumā, tostarp akumulatoru un invertoru darbības uzlabošanā, strāvas noņēmēju pielāgošanā u.c.
Darbinieku apmācībās ieguldītas vairāk nekā 5000 stundas, īpaši gatavojoties ziemas sezonai un nestandarta situācijām. Vasarā kopā ar VAS “Latvijas dzelzceļš” organizētas mācības krīžu vadībai. Tehniskā atbalsta nodrošināšanai izveidots operatīvais dienests un Dispečeru centrs krīžu situāciju pārvaldībai, kā arī pielāgotas depo telpas ziemas apstākļiem. Vēl uzņēmums uzlabojis pasažieru informēšanas procesu vilcienos, ieviesti video paziņojumi, papildināta informācija par autobusu kustību, noslēgti līgumi ar taksometru un autobusu pakalpojumu sniedzējiem un izstrādāts kompensāciju mehānisms kavējumu gadījumos.
Pateicoties uzlabojumiem, uzņēmums ir daudz labāk sagatavots nodrošināt nepārtrauktus pārvadājumus arī sarežģītos apstākļos.